woensdag 16 februari 2022


Deze week staat -naar aanloop van het thema "Carnaval"- in het teken van muziek.
Op het boekenrek zijn alvast een aantal boeken in dit thema aanwezig waarin de kinderen vrij mogen "lezen" en waar de juf er zeker ook enkele van zal vertellen.


Om helemaal in de carnavalssfeer te komen is ons klasje mooi versierd.





Ook Jules poetst elke dag flink zijn tandjes en natuurlijk wil hij ook graag een medaille verdienen!
Vandaag kleurde hij het eerste appeltje.  Vergeten jullie dat thuis ook niet te doen?!
De medailles hangen alvast klaar!


In de ontdekbak liggen allerlei soorten muziekinstrumentjes.  Hier mogen de kinderen deze-en volgende week naar hartenlust experimenteren.  Vandaag kwam de juf meedoen en vertelde ze hoe we de instrumentjes op de goeie manier moeten bespelen en hoe ze heten.
Moeilijke namen toch wel : cymbalen, metallofoon, bellenkrans, schuddoosje, marakas, bloktrom, tamboerijn, enz enz. Juf Ilse heeft zelf een gitaar en speelde voor ons ook enkele liedjes op de blokfluit, metallofoon en mondharmonica. Morgen (of overmorgen)  gaan we een échte muziekstoet maken en gaan we langs in de andere klassen!




Vrij tekenen. (en ondertussen checkt de juf wie de kleuren juist kan benoemen, wat de meeste kinderen al super goed doen!)



Na het opruimen en voor de turnles luisterden we naar het verhaal met prenten : "Jules wil muziek!"


 Opa luistert naar het nieuws op de radio;
Jules luistert naar een cd met kindermuziek.

   
Opa vraagt aan Jules om zijn muziek stiller te zetten maar Jules doet het niet.  
Dan zet opa de radio luider.

 

  Maar nu kan Jules zijn muziek weer niet goed horen.  
Daarom geeft hij een flinke draai aan de volumeknop van de CDspeler.

Oei.... nu wordt opa boos! "Ik zeg het nog één keer, en geen twee keer : zet je muziek stiller!"

Maar plots krijgt opa een super goed idee : hij geeft Jules een hoofdtelefoon.


Probleem opgelost : opa kan naar het nieuws luisteren 
en Jules kan er op los dansen op zijn favoriete muziek!


Morgen brengt de juf een hoofdtelefoon mee zodat de kinderen het ook eens kunnen uitproberen.


Het leukste deel van de turnles, een overloop vang- en tikspel met balletjes, was al voorbij toen de juf kwam foto's nemen.  Hier konden te kinderen nog even vrij spelen met de balletjes.  Sommigen waren al heel moe en rustten een beetje uit op de bank.  





Morgen gaan onze kleintjes in K3a een trommel maken! 


Vandaag herhaalden we het spelletje "Raad het geluid".
Maar we maakten het ietsje moeilijker.
We deden er een aantal instrumentjes bij die, wat geluid betreft, wat harder op elkaar lijken. 
Gisteren kwam de triangel, de tamboerijn en de maracas aan bod. 
Vandaag voegden we hier ook nog het schud-ei en de bellenkrans aan toe. 




We stonden nadien ook even stil bij wat we allemaal kunnen horen met onze oren: 
muziekinstrumenten, dierengeluiden, geluiden in het verkeer,
elkaars stem als we tegen elkaar praten, ... 

Dat gaf meteen de aanleiding voor ons volgende spelletje.
We proberen om mekaars stemgeluid te herkennen. 
Eén iemand werd geblinddoekt en terwijl verstopten we een ander kindje onder het doek. 
Het kindje onder het doek zegt vervolgens het zinnetje: 
Hallo, kan je raden wie ik ben? 






Na de speeltijd gingen we aan de slag met het maken van een schuddoosje. 
Samen bedachten we wat we in het doosje konden stoppen zodat het geluid zou maken als we er mee schudden. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten